ידע פתוח – ידע סגור – ידע שקט
בסמינר שהעברתי לפני שבוע על מהות התקופה הזו התבוננו בשינויים שמתחילים רחוק רחוק מחוץ לגלאקסיה ועד הרטט שהם מעבירים לפלנטת ארץ, יושביה וגאיה, מהצד השני הסתכלנו על שינויים שקורים בבטן הפלנטה, בלב הפעימה של גאיה, וההתכוונות שלה לעידון ושחרור פרדיגמת הטורף והנטרף, וכיצד בני אדם רבים שחיים על פני הפלנטה תומכים במימוש ותמיכה בכוונה זו, ובתוך כל זה חיפשנו את עצמנו, כל אחת את עצמה ודיוק המקום שלה בתהליכים הרחבים האלו
בשלב מסוים שאלה אותי משתתפת “אבל איך את יודעת את כל זה”
ישנם הרבה מאוד סוגים של ידע
לפני מספר שבועות עליתי לשידור ודיברתי על ידע שקט
והיום אני רוצה לגעת במהות של ידע פתוח
מהרגע שאנחנו נולדים תהליך הקליטה שלנו בעולם עובר דרך ידע סגור, מה זאת אומרת…
כשאנחנו שואלים ילד מה זה? או מי זה? יש רק תשובה אחת שאנחנו מצפים לשמוע, וכשאנחנו לא מקבלים אותה אנחנו מתקנים אותו
כמעט כל השאלות שלנו הן שאלות סגורות, בין אם יש להן תשובה אחת ובין אם יש בהן אפשרויות בחירה, כמו איזו גלידה אתה רוצה, השאלות מגדירות תחום והן מגדירות שדה לתשובה
המצב נהיה הרבה יותר קיצוני כאשר הוא מגיע לבית הספר כאשר שם השאלה אינה שאלה, היא בחינה
כל שאלה שהמורה ישאל ילד על חומר נלמד גם אם לא מדובר בבחינה פורמאלית היא למעשה שאלה מדומה, מאחר והמורה יודע את התשובה
כל מצב השאלה בבית הספר מאבד את האותנטיות של מהות השאלה
שאלות גדולות הופכות לערוץ של ידע סגור עד שהן מאבדות את הערך שלהן והרעיון שאפשר להגיע לידע מסוג אחר שאינו בחינה כמו מודר אל מחוץ לאפשרות התפישה
הגישה הזו אל שאלה, שהיא למעשה בחינה, שהיא למעשה תוקף לידע שכבר נסגר, מלמדת את מנגנון החשיבה שידע מסוג אחר הוא לא ידע, הוא אולי מחשבה חסרת בסיס, דמיון, הגיג
סוג זה של שאלות למעשה לא רק סוגר על סוגי ידע, הוא סוגר גם את ההגדרה של ידע כמשהו שכבר קיים ואושר ואז כל מה שאינו ידע סגור מודר מאפשרותו להיות ידע. כדי להכניס פרט מסויים למאגר הידע הוא צריך לעבור אינספור בחינות והסכמה חיצונית
זה לא משהו מדובר ואף אחד לא אשם בזה, זה פשוט מנגנון שהתקבע וסוגר על הלגיטימציה של כל סוג אחר של ידע ומגדיר אותו כלא ידע
הידע הפתוח הוא מצב בו אדם נכנס למרחב הפנימי, של השקט/ הדמיון/ החלום, ונפתח לגלות את העולם ממקום אחר לפעמים עם או בלי שאלה, אבל ללא הנחה מוקדמת, עד כמה שאפשר
זה מתחיל באפשרות של אדם להיכנס לחקירה ממקום פתוח ולא כפייה שלו אל תוך תבנית, זה ממשיך ביכולת שלו לקבל ידע שאינו “מסתדר” עם מה שהוא יודע או עם מה שהוא חשב שהוא אמור לגלות, זה ממשיך בזה שמה שהוא מקבל אינו נותן את התמונה השלמה ואף על פי שכך הוא אינו מבטל את הערך שלו. אי ביטול הידע הפתוח הוא אולי האתגר הגדול ביותר מאחר ואף אחד מחוץ לאותו אדם חוקר לא יכול לתת לו תוקף
אחת הסיבות שבשלן עזבתי את האקדמיה היה התשוקה למעבר לידע שקט וידע פתוח
אני מוכנה להיכנס ולחקור ואני מוכנה להאמין, ללב, לחלימה, לדמיון, לתחושה וכשאני מסכימה להתחיל להאמין לידע הפתוח הוא מתחיל להתגלות עוד ועוד כנביעה אינסופית.
כשאני נכנסת לחקירה של ידע פתוח, מה שמאוד דומה ליכולת לדמיין אבל ממודעות גבוה ומצב אנרגטי קצת אחר, אני הרבה פעמים אקבל חתיכה קטנה של משהו שלא מסתדר לי, לא עם ההתכוונות ולא עם התמונה שאני מחזיקה, הרבה פעמים אומר בראש “מה זה השטויות האלו, זה לא מה ששאלתי” (הרגלים…) אבל אני לא אבטל את מה שתפשתי, אני אתבונן בו עוד ועוד, אני אהרהר בו, אני אחקור אותו ואז מה שקורה במקום שזה יתפוגג כגחמה או דמיון, ככל שההכרה שלי ביותר קבלה מתחילים להגיע עוד חלקים של הפאזל,
כמו כשמחפשים משהו בגוגל אפשר להתחיל מחיפוש ראשיתי, ואז לעבור מאתר לאתר לאתר ולבנות תמונה של מושא המחקר, ומחיפוש לחיפוש עולות עוד אפשרויות ומקליקים ומגיעים למחוזות לא צפויים
כך גם בידע פתוח ככל שאעמיק במה שאני מקבלת הוא יגלה עוד ועוד פנים ועושר עד שבסוף יש לי תמונה, יש לי הבנה, יש לי עולם, יש לי שדה חדש שאני יכולה באמצעותו לתפוש תהליכים, או אמת, או מהויות, ולפעמים זה לוקח חודשים אבל אז פתאום שמסתכלים אחורה רואים איך פיסה הצטרפה לפיסה ושביל חיים חדש נוצר
אחר כך מגיע השלב המאתגר במסלול החיים שלי, (לא כולם חייבים) וזה לחלוק אותו, לשתף, לשים את עצמי חשופה בעולם של ידע סגור עם ידע פתוח שאין לי שום דרך להוכיח אותו אלא מתוך הוודאות הפנימית שלי, זהו המקום של עוצמה
זה לא ממקום של צורך באישור או הסכמה (את אלו השארתי מאחור כשעזבתי את האקדמיה) זה יותר ממקום של רצון לחלוק אוצר יקר, אולי היקר ביותר שיש לי כי זה לא מרגיש סביר לשמור אותו לעצמי
הידע הפתוח למעשה מאפשר לנו הקשרים חדשים לתפישת המציאות או לתפישת הקיום
כל אדם יכול להיות מקור לידע פתוח ואחד האתגרים הגדולים ביותר הוא לעודד אנשים לגעת במקום הזה בתוכם משום שכרגע המבנה החברתי שהתגבש אינו מקדם סוג זה של ידע
זו אחת הסיבות לכך שהעולם נהיה מאוד מאוד צפוף וקטן.
5 למאי, 2023