
19 לנובמבר, 2021.
בהמשך לשבוע של שיתופים, לא רק של ידע ומהות אלא גם של עשייה ביומיום, אני רוצה לשתף בפרויקט נוסף – שנקרא “זמן קסם”. זמן קסם הוא שיעור שביחד עם צוות תלמידים שלי אנחנו מעבירים לילדים בכיתות ב-ג בבית הספר הדמוקרטי רותם במצפה רמון.
כשעברתי לגור במצפה רמון, ליה, בתי, הייתה בחינוך ביתי, והוזמנו להכיר את בית הספר הקהילתי דמוקרטי רותם. ליה התחילה בביקורים דו שבועיים ותוך כמה חודשים השתלבה בו באופן מלא. כמה חודשים לאחר מכן התחלתי ללמד בו כחלק מפרויקט הורים מתנדבים שהעשירו את תוכנית הלימודים ואפשרויות הבחירה של הילדים בידע שהם יכלו לתת.
בשנה וחצי הראשונות לימדתי את הילדים שבחרו בכך שיעור כתיבה יצירתית ולאחר מכן התחלנו שיעור שקראנו לו “אנרגיות”. בשיעור למדנו לחוש ולראות אנרגיה, למדנו להכין כדור אור, לנקות אנרגיה מהגוף עם אצבעות אור ארוכות, חקרנו מצבים אנרגטיים שונים כמו לחכות בתור או לעמוד בפקק כדי לגלות שהכי נעים זה כשאנרגיה זורמת בחופשיות, עשינו את ניסוי האורז וגילינו עוד לפני שהשחיר, שהרבה יותר כיף לברך ולאהוב מאשר לקלל. סיפרנו סיפורי ריפוי וגילינו איך פחד עובד ואיך בהתנהגות שלנו אנחנו מייצרים קווי אנרגיה בעולם ובחנו אלו אדוות אנחנו רוצים לייצר, למדנו על קארמה, למדנו על צ’אקרות, למדנו לתקשר ולהתחבר לדמות מיטיבה בלב שיכולה להדריך אותנו, ואפילו איך לייבא מציאות.
השנה אני כבר לא לבד, יחד עם צוות מהמם של תלמידים שלי: לירון, עידו וענבר יצרנו שיעור שנקרא זמן קסם אותו אנחנו מעבירים יחד מתוך מטרה לבנות אותו היטב ולאפשר להם בהמשך ללמד אותו בבתי ספר נוספים.
בשיעור זמן קסם כל הילדים והילדות הם קוסמים וקוסמות צעירים שמתחברים לסוד הקסם המיוחד הטמון בתוכם. באמצעות משחק, תנועה, נשימה, דמיון מודרך, שיחה ויצירה, אנחנו פוגשים, מתרגלים ומקרקעים את הקסם שלנו לעולם.
אנחנו מתחברים לקסם לב, לחיות הקסם שתומכות בנו, אנחנו לומדים להניע את האצבעות ולפרוט את הקסם שלנו בעולם, אנחנו מחפשים פתרונות יצירתיים, למשל עבור השועל והחסידה שמאוד מתקשים להנות מארוחת ערב משותפת, ובמקום להיעלב אחד מן השני מייצרים ביניהם שיחה וחברות, אנחנו לומדים כיצד לשלוח אור למי שזקוק לו, אנחנו מתקשרים עם כוחות העל שבלב שלנו ובסוף כל שיעור אנחנו עובדים על גלימת הקסם שלנו ומוסיפים לה עוד קסם.
בגיל הזה הרווח בין המציאות לקסם הוא קטן והילדים נוגעים בו בקלות. כבר בתחילת השנה בחרנו בפרוייקט הגלימה, הבאנו בדי סאטן וכל ילד בחר את הצבע של גלימת הקסם, תפרנו עבור כל הילדים את בסיס הגלימה והם השחילו את הסרטים ולאחר מפגש עם חיית העצמה גזרו חיה מלבד שתודבק עליה וכל שיעור הגלימה ממשיכה לצבור עוד קסם.
בתחילת השיעור הילדים לובשים את הגלימות ואנחנו נכנסים איתם לזמן קסם המשותף שלנו.
המטרה של השיעור היא לחזק את החיבור פנימה, ליצר העצמה, לשמור על פתיחות ורגישות, למדנו כיצד עובדים עם כוונה וכיצד הכוונות שלנו מניעות אנרגיה בעולם. אנחנו עובדים על גבולות, לזהות היכן הגוף שלי מתחיל והגוף של מישהו אחר נמצא, אנחנו לומדים לכבד את נקודת המבט המיוחדת של כל אחד ועוד ועוד.
מערכת החינוך הכללית היום הגיעה למצב קשה מאוד וזקוקה להתחדשות. היא עוד לא יודעת לבקש שיעור כזה, אבל את בעיות האלימות אי אפשר עוד לפתור בחוקים ומשמעת, את קשיי הקשב וריכוז אי אפשר לפתור בהמשך סימום הילדים בתרופות, את החופש הפנימי של הילדים שנולדים היום אי אפשר יהיה לכבות לאורך זמן והשינוי לפעמים מתחיל מן השוליים אבל אני מקווה מאוד שבשנה הבאה נוכל להיכנס למערכות חינוך נוספות. השנה כבר התקבלנו לבית ספר נוסף אך אתגרי הבריאות היו לבסוף מורכבים מידי אבל אני יודעת שהמשוכה הזו תתמוסס בקרוב.
מגיל מאוד צעיר אהבתי ללמד ילדים, בגיל 12 פתחתי את החוג הראשון שלי להכנת בובות, בגיל 14 התחלתי להדריך ילדים צעירים בקייטנות בחו”ל. אהבתי לעוף איתם על כנפי הדמיון, אהבתי לשחק איתם ולהמציא איתם סיפורים, לחבק, ובעיקר לתת להם את התחושה שהם אהובים ובטוחים. יד קטנה מושטת של ילד, חיבוק, עיניים נוצצות הן רגעים של חדווה.
החזון שלנו בבית הספר ללימודים אזוטריים הוא לייצר גישה לידע ולחוויה של הקסם מגיל 5 ועד בכלל. ואנחנו מפתחים תוכניות לימוד ומערכי לימוד לגילאים שונים. בימים אלו אני עובדת עם מאייר על איור סדרת ספרי ילדים שכתבתי כדי לתת לילדים את המקום שלהם בעשיית בית הספר ללימודים אזוטריים כי בלי הילדים זה פשוט לא שלם.
בתמונה ילדי רותם עם הגלימות שלהם, ואני עם הגלימה שלי…